Voeding
Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om gezond, gevarieerd en vers te eten. Voor de vitamines en mineralen, maar ook om niet teveel aan te komen. Je hoeft niet voor twee te eten. Je verbruikt wat meer energie door de groei van je kindje, maar misschien doe je zelf ook iets rustiger aan.

Vocht
-Drink elke dag minimaal 1,5 – 2 liter
-Drink niet meer dan 1 kop koffie of 1 glas frisdrank met cafeïne per dag
-Vermijd energiedrankjes zoals RedBull

Graanproducten
Graanproducten zijn belangrijk om eiwitten, vezels, B-vitamines, koolhydraten, calcium en ijzer binnen te krijgen. Denk hierbij aan (bruin) brood, aardappels, ontbijtgranen, peulvruchten, rijst en pasta.

Groenten en fruit
Eet dagelijks 2 ons groenten en 2 stuks fruit om voldoende vitamine C, vitamine A, foliumzuur, vezels en kalium binnen te krijgen. Groenten en fruit helpen je bloeddruk stabiel te houden. Daarnaast bevatten ze relatief weinig calorieën, zorgen voor een goede stoelgang. Het is verstandig te variëren tussen de verschillende soorten groenten en fruit. Maar was ze goed, want in ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor.

Melkproducten en vlees, vis en ei
Deze dierlijke producten heb je nodig om voldoende eiwitten, vetzuren, ijzer, B-vitamines en calcium tot je te nemen. Eiwitten zijn heel belangrijk voor de aanmaak van weefsel in jou en je kindje. Let op met het eten van kazen van rauwe melk (‘au lait cru’), omdat de listeriabacterie in rauwe melk kan groeien. Besmetting hiermee kan schadelijke gevolgen hebben voor je kindje. Kies daar-om altijd voor gepasteuriseerde melk en kaas.

Eet ook geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals carpaccio, filet Americain of rosbief) en geen verpakte rauwe vis. De kans dat deze producten een schadelijke bacterie bevatten is klein, maar zeker niet uitgesloten. Daarnaast is het verstandig liever geen, maar hooguit eenmaal per dag een product waar lever in verwerkt is te eten. In lever zit veel vitamine A. Als je daar teveel van eet, kan dit schadelijke gevolgen hebben voor je kindje.

Eet je geen vlees of vis? Let er dan op dat je voldoende ijzer en B-vitamines binnen krijgt. IJzer en B-vitamines zitten in volkoren producten, zuivelproducten, eieren, peulvruchten en aardappels.

Vetten en olie
Vetten en olie leveren onmisbare voedingsstoffen zoals vitamine A, D, E en essentiële vetzuren. Jouw lichaam kan deze vetzuren niet zelf aanmaken. Onverzadigd vet is goed voor je cholesterol en verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Vet is een brandstof voor je lichaam en geeft je energie. Zorg daarom dat je genoeg vetten binnen krijgt, door bijvoorbeeld je eten te bereiden met olijfolie en je brood te smeren met boter.

Alcohol en drugs
Zelfs in kleine hoeveelheden zijn alcohol en drugs al schadelijk voor de ongeboren baby. In de zwangerschap geeft het gebruik van alcohol en drugs een risico op een aangeboren afwijking of ontwikkelingsstoornis bij de baby. Om eventuele schade door alcohol- en drugsgebruik uit te sluiten, raden we je aan te stoppen met het gebruik zodra je zwanger wilt worden, zwanger bent alsmede in de periode dat je borstvoeding geeft. Wanneer je het lastig vindt om te stoppen met het gebruik van alcohol en drugs, bieden we je graag extra zorg.

Roken
Roken tijdens je zwangerschap geeft extra risico’s. Wij raden daarom zowel jou als je partner aan direct te stoppen met roken bij een zwangerschapswens. De schadelijke stoffen in tabak verminderen de doorbloeding van de placenta en vergroten de kans op een vroeggeboorte en te laag geboortegewicht. Het is raadzaam ook ruimtes waarin gerookt wordt te vermijden, omdat dit hetzelfde effect geeft als wanneer je zelf rookt.

Vitaminen
Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om gezond, gevarieerd en vers te eten. Voor de vitamines en mineralen, maar ook om niet teveel aan te komen. Je hoeft niet voor twee te eten. Je verbruikt wat meer energie door de groei van je kindje, maar misschien doe je zelf ook iets rustiger aan.

Foliumzuur
Zodra je zwanger wilt worden, adviseren we om dagelijks 0,5mg foliumzuur te slikken.
Foliumzuur is belangrijk tijdens de eerste 12 weken in je zwangerschap en verkleint de kans op aangeboren afwijkingen zoals een open ruggetje en open hersenen.

Verloskundigenpraktijk Korendijk
Marktveld 2
3264 AL Nieuw-Beijerland

Tel: 06-51469869
Spoed: 06-51469869
Mail: info@verloskundigen-korendijk.nl

Volg ons op